_

_HET NIEUWS UIT UW GEMEENTE

_

-•De Panne

-•Koksijde

-•Nieuwpoort

-•Middelkerke

-•Oostende

-•Bredene

-•De Haan

-•Blankenberge

-•Zeebrugge

-•Knokke-Heist

-•Veurne

-•Gistel

-•Oudenburg

-•Jabbeke

-•Zuienkerke

-•Brugge

-•Damme

_

_HET NIEUWS UIT UW PROVINCIE

_

-•West-Vlaanderen

-•Oost-Vlaanderen

-•Antwerpen

-•Limburg

-•Vlaams-Brabant & Brussel

_

_HET NIEUWS UIT VLAANDEREN

_

-•7op7, Uw krant

_

_DE KUSTBODE

_

-•Het weekblad van aan zee

_

_

_

_

Uitgever, realisatie, redactie: 7op7 vzw,
Vereniging naar Belgisch recht met zetel: Catryssevoetweg 4, 8470 Gistel
info@inoostende.be

AL HET NIEUWS UIT OOSTENDE

< VORIGE PAGINA

Tommelein kreeg geen garanties om 25 jaar oude ferrylijn weer op te starten

OOSTENDE - In 1994 begon de Regie voor Maritiem Transport in Oostende de samenwerking met Sally Lines. Er werd van toen af gevaren op Ramsgate. De economie was daar een ramp en de Britse overheid hoopte dat de samenwerking met de haven van Oostende deze zou opkrikken. Het was voor de zeelui echter niet evident om de haven binnen te varen. De lange, smalle vaargeul was heel verschillend van die in de haven van Dover, die de Oostendse bemanning sinds jaar en dag kende. Er was in Ramsgate wel heel veel geïnvesteerd in de bouw van nieuwe aanlegsteigers en rondom ook in de infrastructuur. Maar op 14 september 1994 stortte de wandelbrug in en daarbij stierven zes mensen. Om de haverklap raakte een vaartuig een steiger en moesten de andere schepen urenlang – vaak bij storm – ronddobberen.

Eerst werd Sally Lines ingeruild en na een lange zwanenzang voer de RMT eind februari 1997 voor het laatst op Ramsgate. Gewoon voor het laatst. Daarna werd er nog door de rederij Trans Europa Ferries gevaren tussen Oostende en Ramsgate, maar ook dat project ging ter ziele. Niettegenstaande de ijver van een drukkingsgroep en de beloften van veel politici werd Oostende een windturbinehaven en niet langer een ferryhaven.

Burgemeester Bart Tommelein en schepen Charlotte Verkeyn trokken deze week naar Ramsgate om duidelijkheid te krijgen rond de plannen voor een nieuwe ferrylijn tussen Oostende en de Britse havenstad. Ramsgate en Oostende hebben gemeen dat hun ferryhaven verloren ging. De nieuwe lijn wordt gepland door Seaborne Freight. Het bedrijf haalde al een belofte van de Britse overheid binnen om 13,8 miljoen pond aan subsidies te geven om de verbinding op te starten, deels met de Brexit in het achterhoofd. . . De Labourpartij stelde al de vraag of het überhaupt wettig is zo’n bedrag toe te kennen aan een ferrymaatschappij zonder schepen, zonder personeel, zonder bankgaranties, zonder akkoord met de havens, zonder website met tijdstabellen en met één telefoonlijn. In de haven van Ramsgate zelf varen baggeraars nu al af en aan om de ferry’s toe te laten de haven weer in en uit te varen. Seaborne Freight wil de lijn al opstarten tegen eind maart, zodra de Brexit theoretisch een feit is. De Britse pers twijfelt er sterk aan of dat haalbaar is. Oostende is trouwens helemaal niet klaar om binnen twee maanden ferry’s te ontvangen. Nieuw burgemeester Bart Tommelein wil garanties – ook financieel - dat de lijn leefbaar is en het bedrijf geen zoveelste doorprikbare luchtballon blijkt. Seaborne Freight heeft nog geen schepen. De nieuwe Oostendse burgemeester zit natuurlijk ook verveeld met de migranten. Een nieuwe ferrylijn betekent het aanzuigen van heel veel «transmigranten», zeg maar illegalen die naar Groot-Brittannië willen. Voor ze als verstekeling op een schip kunnen moeten ze eerst overleven en dat zorgt – zoals in Zeebrugge – voor inbraken, kraakpanden, diefstallen, aanrandingen, en meer. Er is ook geen opvang voor illegalen in of rond Oostende. Tommelein wil de problemen van de Britten niet oplossen en wil er vooral geen door hen worden opgedrongen. Als de Brexit echter hard wordt, dan zal de haven van Dover strop komen te zitten en de tunnel ook. Het Verenigd Koninkrijk zoek alternatieven en sponsort daarom – onder meer - Seaborne. Dat heeft Tommelein door. Insiders twijfelen ook. De lijn Ramsgate – Oostende is nu niet meteen de kortste in tijd. De overtocht kost vier uur, zonder laden, lossen en draaien in elk van beide havens. Dat duurt telkens drie uur, zonder de beloodsing om in en uit de havens te varen, want in geen van beide kan er een ferry in- en uitvaren tegelijkertijd. Hoewel de Britse overheid, zowel regionaal als natiionaal Seaborne Freight steunt, moet Tommelein veel meer zien dan beloften. ©inoostende.be – foto’s archief

Drugsgebruikers van zomerfestivals in Oostende en Blankenberge veroordeeld

OOSTENDE, BLANKENBERGE, BRUGGE – Een strafrechter in Brugge heeft donderdag twintig bezoekers van het Ostend Beachfestival in Oostende, Retro Beach in Oostende of Beachland in Blankenberge veroordeeld voor drugsbezit. Alle werden ze er betrapt met kleine hoeveelheden verdovende middelen op zak. Maar op de festivals hanteerde de politie een nultolerantie op bezit van drugs. Op Beachland konden bezoekers zelfs de drugs die ze bij hadden aan de ingang van het terrein in boxen deponeren, zodat ze geen straf riskeerden. Wie een kleine hoeveelheid softdrugs bij had voor eigen gebruik, kwam ervan af met een geldboete van 100 tot 175 euro. Dat kon meteen betaald worden of later overgeschreven. Wie niet betaalde werd uiteindelijk gedagvaard. Gebruikers van softdrugs en beklaagden die zelf aanwezig waren, konden op wat mildheid rekenen. Zes gebruikers werden veroordeeld tot een werkstraf van 50 uren. Vier anderen, betrapt met harddrugs op zak, kregen 8.000 euro boete, maar voor negen tienden met uitstel, te betalen bij een volgende gelijkaardige inbreuk, zeg maar. Tien mensen, die verstek gaven kregen bovenop die boete ook 3 tot 4 maanden gevangenisstraf. ©inoostende.be

Kassa gestolen aan receptie

OOSTENDE – In de Hertstraat in Oostende werd zaterdag om 5.41 uur een geldkoffer gestolen, die achter de receptie lag. De diefstal is goed zichtbaar op camerabeelden. De politie spoort de dader op. ©inoostende.be

Distellaan wordt heraangelegd

OOSTENDE - Tijdens de eindejaarperiode werd vastgesteld dat de riolen in het voetpad in de Distellaan - tussen de Duinenstraat en het Distelplein – in Oostende zich in een zeer slechte staat bevinden. De riolering moesten elke dag geruimd worden. Onderzoek met een camera leerde dat de riolen deels waren ingestort. Daarom worden binnenkort beide riolen in het voetpad verwijderd en wordt er een klassieke riolering in het midden van de rijweg aangelegd. Ook de nutsleidingen worden ondertussen vernieuwd. Op 28 januari wordt er in de straat een tijdelijke waterleiding aangelegd. Op 11 februari start het uitbreken van de rijweg en de aanleg van riolen in het midden van de rijweg. Op 18 maart moeten de definitieve nieuwe nutsleidingen worden ingegraven en op 18 april is de heraanleg van nieuwe voetpaden en een nieuwe rijbaan voorzien. Het einde van de werken is voorzien in juli. Het stadsbestuur vraagt de bewoners om het huisvuil en de pmd-zakken en karton op de hoek van de straat te plaatsen, bereikbaar voor de ophaalwagens. Info op 059-25.87.06 of openbaardomein@oostende.be. ©inoostende.be

Auto brandt na vluchtmisdrijf

BREDENE – Zondagmorgen, omstreeks 6 uur brandde een auto uit in de Henri Zwaenepoelstraat in Bredene. De politie van de zone Bredene/De Haan en de brandweer van hulpverleningszone 1 waren snel ter plaatse. De auto was even eerder betrokken bij een verkeersongeval met stoffelijke schade in Oostende. De bestuurster pleegde daarna vluchtmisdrijf en parkeerde zijn wagen in de Henri Zwaenepoelstraat op de Bredense wijk Sas Slijkens. Wellicht ontstond de brand toen iets begon te smeulen als gevolg van het eerdere ongeval. Het voertuig brandde volledig uit, wat voor een spectaculaire vlammenzee zorgde. De vlammen beschadigden ook een naastgelegen appartementsgebouw. Toen de politie ter plaatse kwam reikten de vlammen tot aan de eerste verdieping van dat gebouw. Twee volwassenen en drie kinderen werd uit voorzorg geëvacueerd. Verschillende ramen van het gebouw sprongen of barstten door de hitte en de gevel raakte zwartgeblakerd. De bestuurster van het voertuig, die ter plaatse was, bleek onder invloed van alcohol. Het was om een 39-jarige vrouw uit Bredene. Ze legde een positieve ademtest op en zal zich later voor de rechtbank moeten verantwoorden. ©inbredene.be – foto politie breden